شرح مختصر موضوع :
این مراسم در حقیقت استعاره از تشییع پیکر پاک 72 تن شهید دشت کربلا است .
از صبح عاشورا پنجاه تن از مردانی که شامل پیشکسوتان پیر غلامان و مریدان اهل بیت سلام الله علیه هستند در محل گورستان عمومی روستا واقع در شرق روستا با چاووشی و ذکر صلوات بر محمد و آل محمد {ص)با تن پوش های سیاه رنگ و اینکه با غسل و طهارت هستند کنار یگدیگر جمع می شوند این افراد به دو گروه تقسیم شده اند کسانیکه در سمت راست نخل قرار می گیرند لنگهائی که از جنس چادر شب که با تکنیک فرد بافی تهیه می شود در شانه چپ خود می بندند زیرا این شانه برای حمل نخل زیر نخل قرار می گیرد ودر قدیم حاملان نخل کمر خود را با شال محکم می بستند ،کسانیکه در سمت چپ نخل قرار می گیرند لنگها را بر شانه راست خود می بندند زیرا این شانه برای حمل نخل زیر نخل قرار می گیرد ونخلی که از جنس چوب پاک یعنی حلال است با مضامین شهدای کربلا استعاره از 72 تن شهید دشت کربلا آذین می کنند .
در قدیم فقط پارچه سیاه و سبز رنگ بوده لیکن امروزه پارچه های سیاه را با سوزن دوزی و نخهای طلائی رنگ در زمینه سیاه با مضمون " یا حسین شهید " السلام علیک یا ابا عبدالله " و مرثیه کلیم کاشانی تزیین می کنند و عکس شهدا و پیشکسوتان و پیر غلامان را بر بدنه نخل الصاق می کنند.
ابعاد این نخل حدودا 7متر در 4 متر است وشکل آن مکعب مستطیل با پوشش طاق آهنگ جناقی ست که استعاره از محراب است و بدنه مشبک است، داخل نخل پارچه های سیاه رنگ و نشان "دست" که استعاره از خون به ناحق ریخته شهدای کربلا است که قاتلین آن قصاص نشده اند گذاشته شده است و پیشانی و قفای نخل را با علمهای کوچک به طول حدودا یک متر که نشان " دست " دارد متصل کرده اند وزن نخل با قرار گیری افرادی که روی آن استقرار دارند تا سیمهای تیر برق در مسیر را جابجا کنند حدودا پانصد کیلو است .
برق روستا را به هنگام نخل گردانی قطع می کنند و به این وسیله اقدامات ایمنی در هنگام نخل گردانی تامین می شود 15 مرد در سمت راست و 15 مرد در سمت چپ نخل قرار می گیرند و 20 مرد پشتیبان که به هنگام خسته شدن حاملان نخل جایگزین می شوند شروع حرکت نخل گردانی از گورستان عمومی است و با طی مسافت از کوی و برزن و محله های روستا به میدان روستا و اقع در مرکز روستا می رسند و مردم از ابتدا فوج فوج و گروه گروه برای مشایعت از زن و مرد و خرد و کلان از شهر و روستا های دور و نزدیک و مهاجران ایزی الاصل که به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند درعاشورا به روستای زادگاه خود مراجعت می کنند اینان گروهی از خیل دوستداران و عزادارانند که مانند دیگر مردن در پی نخل حرکت می کنند و با فریادهای " یا حسین شهید " ادامه راه که توسط ازدحام مردم مسدود شده باز می شود.
بعد از اینکه نخل در میدان روستا کنار تکیه قرار گرفت گرداگرد نخل حلقه ای از حزن و اندوه و ماتم توسط نخل گردانان تشکیل می شود و دست چپ بر پهلوی راست قرار می گیرد و با حرکت و چرخش به سمت راست سینه زنی سه ضربی شروع می شود و تا 23 ضرب که مرحله شور است ادامه پیدا می کند در این مابین بقیه مردم هم در سینه زنی شرکت می کنند و در طول مسیر مردم با سینه زنی شور بیشتری به مراسم می دهند . سپس میدان برای شبیه خوانی آماده می شود . که دو گروه اشقیا و صلحا رو در روی یکدیگر رجز خوانی می کنند و با موسیقی و کلام و اسب تازی مراسم از شور بیشتری برخوردار می شود ازدحام جمعیت به قدری ست که در فضای تقریبا یک هکتاری میدان جا برای تماشاچیان کم است وبرای دیدن مراسم بر بام خانه ها می روند .